poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Piadina Romagnola

Piadina romagnola lub piada, pie, pjida, pièda, pji, pida to jedno z najbardziej znanych przepisów kuchni regionu Emilia – Romagna. Znana na całym świecie, kochana przez miliony ludzi.
Piadina to arkusz ciasta z pszennej mąki, w kształcie naleśnika. Może być nadziewana mozzarellą, pomidorem, szynką, miękkim serem, rukolą, a nawet warzywami, serami i wędliną.
Krótko mówiąc, wybór jest nieograniczony.
Zapraszam ;-)
Piadina Romagnola

Składniki na 8 piadin:

  • 1 kg mąki
  • 150 g smalcu
  • 12 g soli
  • 5 g sody oczyszczonej
  • około 400ml wody lub mleka 

Przygotowanie:

Do dużej miski wsypujemy mąkę. Dodajemy sól, sodę oczyszczoną i smalec.
Dodajemy wodę lub letnie mleko i zagniatamy ciasto rękoma aż stanie się elastyczne.
Ciasto musi być bardzo elastyczne i łatwe do formowania. Pamiętajcie, że to nie ciasto na makaron. Powinno być miękkie i elastyczne. Ciasto przekładamy do miski posmarowanej oliwą, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrastania na co najmniej pół godziny.
Piadina Romagnola
Dzielimy ciasto na równe części i pozostawiamy je pod przykryciem (ściereczką) na minimum pół godziny.
Piadina Romagnola
Rozwałkowujemy na okrągłe placuszki o grubości 4-5 mm. Pamiętajcie, żeby nie wałkować za cienko, ponieważ będą się kruszyć podczas zwijania.
Pieczemy piadiny na nieprzywierającej patelni przez 2-3 minuty z obu stron nakłuwając widelcem tworzące się na powierzchni pęcherzyki.
Piadina Romagnola
Piadina Romagnola
Piadina Romagnola
Samo pieczenie trwa bardzo krótko. Przed pieczeniem należy dobrze rozgrzać patelnię i piec piadine dosyć szybko. Słabo rozgrzana patelnia i długie pieczenie powoduje, że staje się sucha i krucha.

Warto wiedzieć!
Jeśli użyjecie mleka, piadina będzie miększa. Dla tych co nie lubią smalcu, mogą go zastąpić oliwą. Musicie jednak wiedzieć, że użycie smalcu jest lepsze, piadina przez to jest miękka i elastyczna. Farsz – tu panuje pełna dowolność, oto kilka połączeń farszu typowych dla kuchni włoskiej:

  • ser Stracchino(biały ser) i szynka
  • Speck i ser brie
  • szynka parmeńska i ser do tostów
  • kiełbasa Salami i ser provola 
  • mieszanka sałat, majonez, szynka i grzyby
  • Speck, grzyby i rukola
  • szynka i mozzarella
  • szynka, mozzarella, majonez, kukurydza i pomidory
  • Speck, rukola i ser Philadelphia 
  • lub na słodko nutella

Jak dodajemy farsz?
Gdy nasza piadina jest ju
ż upieczona, dodajemy farsz.
Sery zazwyczaj się roztapia na piadinie. Później dodajemy resztę składników i zawijamy. Podajemy natychmiast!
Składniki takie jak szynka parmeńska, Speck, pomidory czy rukola nie podgrzewamy na piadinie.

Spodobał Ci się tekst? Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie: 

  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę. 
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku. Codziennie nowe zdjęcia, inspiracje, ciekawe informacje. 
  • Dołącz do mojej grupy Włochy po mojemu.
  • Śledź mnie na Instagramie @kalejdoskoprenaty
  • Otrzymuj ‚List z Włoch’ zapisując się na newsletter
  • A jeśli lubisz jak opisuje Włochy, to kup moją książkę

Pozdrawiam 


Renata

Share:

3 komentarze

Wiewióra pisze...

bardzo skojarzyły mi się z tortillami jakie robiłam niedawno! z pewnością są świetne!

hemma Hos Johanssons pisze...

Piadinę jadłam tylko raz, w Rimini w Casina del bosco - knajpie bardzo polecanej i chwalonej w przewodnikach i www. Smakowała mi bardzo!

Majana pisze...

Jadłam piadinę bardzo mi smakowała! :)

Kalejdoskop Renaty