środa, 25 stycznia 2017

Jak zwiedzać Genuę ? Wywiad z przewodniczką licencjonowaną

Dzisiaj zaczynam na moim blogu nowy cykl wywiadów.
Będą to wywiady z przewodnikami, mieszkańcami lub osobami znającymi bardzo dobrze miejsca, o których mam zamiar porozmawiać.
Moim zamiarem jest pokazanie danego miejsca ich oczami. 

Dziś zabieram Was do Genui, do miasta, którego sama jeszcze nie widziałam.
Moim pierwszym gościem jest Fabrizia Scortecci, włoszka, która mówi doskonale po polsku. 

Fabrizia jest mieszkanką Genui i licencjowaną przewodniczką na terenie Genui oraz prowincji genueńskiej. Oprowadza turystów w języku włoskim, rosyjskim i polskim.
Zapraszam :-)


Witaj Fabrizia.
Witaj! Bardzo mi miło z tobą porozmawiać o pięknej Ligurii, bardzo się cieszę.

To mi jest niezmiernie miło. Zacznijmy od krótkiej prezentacji. Powiedz nam coś o sobie ?

Jestem Włoszką, urodzoną w Genui 44 lat temu. Mieszkam w pięknej dzielnicy Genova Nervi z mężem, synem i córką.

Od kiedy jesteś przewodniczką licencjonowaną ? Od jak dawna oprowadzasz turystów po Genui?

Zaraz po studiach uniwersyteckich pracowałam na uniwersytecie genueńskim i dla agencji tłumaczeń. Dziesięć lat temu zdałam egzamin na pilota wycieczek i zaczęłam pracować dla Costa Crociere i innych firm turystycznych. Przewodniczką stałam się pięć lat temu, po trudnym egzaminie z historii i sztuki genueńskiej. 
Do tej pory wspaniale wspominam czas przygotowań do egzaminu. Przez cały rok zajmowałam się tylko kulturą genueńską, zwiedzałam każdy kościół, zabytek, pałac arystokracki, muzea oraz zajadałam się przeróżnymi przysmakami kuchni genueńskiej! Fajnie było!

Sufit w kościle św. Łukasza
Jak to się stało, że znasz język polski ?

W latach licealnych uczyłam się przez 5 lat języka rosyjskiego.
Na Uniwersytecie Genueńskim wybrałam polski jak mój drugi język słowiański.
Moim profesorem był Pietro Marchesani - wielki włoski tłumacz Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza. 

Dzięki uzyskanym stypendiom miałam okazję spędzić kilka lat w Rosji, Izraelu i w Polsce, gdzie pracowałam jako tłumaczka i nauczycielka języka włoskiego. Mieszkałam w Warszawie przez 4 lata.
Wróciłam do Włoch 20 lat temu. Od tamtej pory nigdy nie przestałam się interesować kulturą polską i językiem polskim.

Genua nie jest dość popularnym miejscem na włoskie podróże, przynajmniej tak było do tej pory. Polacy wolą Rzym, Wenecję, Bergamo czy Florencję. Czym zachęciłabyś do przyjazdu do Genui?
 Genua jest fascynującym miastem może właśnie dlatego, że nie ma tutaj jeszcze tłumów takich jak w innych popularnych miastach włoskich.
Można jeszcze w centrum miasta znaleźć spokojne małe targi, słoneczne place, cudowne trattorie bez turystów, nawet w pełnym sezonie turystycznym.
Genua nie jest tylko miastem bogatym z punktu historycznego, architektury czy sztuki. Bardzo blisko centrum (około15 min) znajduje się przepiękna morska dzielnica Boccadasse - cudowna wioska rybacka gdzie zatrzymał się czas.


Dzielnica Boccadasse
Co z Twojej perspektywy, osoby znającej Genuę, stanowi największy atut miasta?
Genua ma wyjątkową pozycję, znajduje się między górami i morzem. Leży blisko cudownych kurortów morskich otwartych przez cały rok.
Ile Twoim zdaniem, trzeba poświęcić czasu by dobrze poznać Genuę ?
Starówkę i najważniejsze muzea genueńskie można zwiedzić w ciągu 2 dni, potem warto jeszcze spędzić 2 dni w mieście. Jeden dzień najlepiej poświęcić na zwiedzanie akwarium (w Genui znajduje się największe włoskie oceanarium), cmentarz historyczny Staglieno, następnie wybrać się na zakupy na starówkę i główny targ - tzw. targ Wschodni. 

Angelo disperato(zdesperowany anioł) - rzeźba znajduje się na cmentarzu Staglieno

W drugi dzień najlepiej pojechać do Camogli, Santa Margherita i Portofino - cudowne miejscowości znajdujące się niedaleko od Genui.
Portofino 
Co jednak w sytuacji, gdy mamy tylko jeden dzień na pobyt w mieście?
Koniecznie trzeba zacząć zwiedzanie od starówki, żeby zrozumieć jak Genua się rozrosła i jak się zmieniła od starożytności do dziś. Polecam tak zwane „zwiedzanie klasyczne”, czyli spacer od portu antycznego do ulicy Garibaldiego żeby zwiedzić katedrę Św. Wawrzyńca,

 Katedra Św. Wawrzyńca
dom Kolumba, plac De Ferrari i Teatr Carlo Felice, mały plac Św. Mateusza z pałacami rodziny Dorii i w końcu ulicę Garibaldiego gdzie stoi 11 pałaców arystokrackich wpisanych od 11 lat na listę UNESCO, następnie siedziby muzeów, Pałac czerwony i Pałac biały. 

Pomnik Kszysztofa Kolumba
Po obiedzie w jakiejś trattorii polecam zwiedzanie akwarium i dzielnicę Portu antycznego, gdzie można zobaczyć galeon piracki z filmu "Piraci" Romana Polańskiego. 
Pod wieczór polecam pospacerować godzinkę po starówce, żeby poczuć prawdziwą atmosferę starej Genui. 
Jeśli nie cierpimy na brak czasu, polecam siąść w jakimś lokalu i zasmakować dobre białe wino z kawałkiem focaccii (smaczny placek z oliwą).
Czy jako przewodnik mogłabyś nam zdradzić kilka sekretów mniej znanego oblicza Genui?
Genua jest miastem piętrowym: windy, kolejki linowe, mnóstwo schodów, wędrówki z góry na dół, wszystko w kierunku głównej sceny - jej historycznego centrum. 
Najlepszym sposobem zwiedzania Genui, jest rozpoczęcie spaceru z tarasu widokowego Castelletto (stąd można zjechać windą do placu Portello), w ten sposób na samym początku dane nam będzie podziwiać widok na całą Genuę.

Panorama na Genuę

Jakich wskazówek udzieliłabyś osobom, które chcą zwiedzić Genuę? Masz jakieś ?
Mieć wygodne buty, trzeba dużo chodzić . Latem zawsze mieć ze sobą krem ochronny na słońce.
Jedna rzecz, która podoba ci się najbardziej w Geniu, a która nie ?

Podoba mi się bardzo zapach morza, który może pachnąć tylko nad morzem. Nie lubię kiedy pada, wtedy ruch na ulicach Genui staje się chaotyczny.

Kiedy warto przyjechać do Genui ? Może polecisz nam jakąś fajną sagrę ?
Warto przyjechać do Genui wiosną, kiedy dni są dłuższe i róże zaczynają kwitnąć w parkach.  W Genui jest prawie zawsze ciepło, nigdy nie pada śnieg.
Polecam sagrę(festiwal,targ) smażonych ryb w Camogli, która odbywa się co roku, w drugą niedzielę maja.

Czego warto spróbować kiedy jest się w Genui ? Jakie są typowe przysmaki ?

Focaccia (placek z oliwą), trofiette (świeże małe makarony) w sosie pesto, torta pasqualina (placek z warzywami), friscieu (smażone kulki z cebulek i rybek), quaresimali (ciasteczka z migdałów), typowe lody smaku panera (lody z kawy) i pandolce genovese (ciasto na Boże Narodzenie) oraz wiele innych. Trzeba po prostu przyjechać.
Focaccia
Możesz nam polecić jakieś fajne lokale w Genui?
  • Trattoria "acciughetta"(małe anchois) http://www.acciughetta.it/ , gdzie można zjeść dobrze dania z ryb  - znajduje się na przeciwko muzeum Galata.
  • Osteria Vico Palla, w starym porcie, dzielnica "molo" - znajduje się niedaleko windy Bigo
Możesz nam polecić jakieś fajne lokum gdzie się przespać w Genui ?

Bed and breakfast Il ciottolo http://www.ilciottolo.com/it/ 
Mówi się, że Genueńczycy są skąpi - czy to prawda? Jacy są według Ciebie ?
Oczywiście, że to prawda! Genua jest miastem bankierów. Generalnie trudno jest rozpoznać bogaczy bo oni często prowadzą bardziej skromne życie niż inni. 
Genueńczycy mówią, że oni nie są skąpi ale oszczędni.

Dziękuję Fabrizii za ten inspirujący wywiad, który przybliżył mi Genuę, ale mam nadzieję i Wam.  
Mam nadzieje, że ten artykuł, zachęci Was wszystkich do odwiedzenie tego miasta! 
Ja wybiorę się na pewno.



Fabrizia jest otwarta na wszelkie propozycje współpracy na terenie Genui i prowincji genueńskiej.
Pracuje zarówno z grupami, jak i z klientami indywidualnymi, oferuje pomoc w organizacji pobytu i dodatkowych usług. Wycieczki dopasowuje do klientów, ich indywidualnych zainteresowań, ilości dostępnego czasu i rodzaju transportu.
Przykłady niektórych z nich znajdziecie tutaj  http://www.scoprogenova.com/pl/
Kontakt: info@scoprogenova.com
Wszystkie zdjęcia autorstwa Fabrizi.




Spodobało się ? Podaj dalej!

Zapraszam do dołączenia mojej grupy facebookowej - Włochy po mojemu ;-)


Zapraszam do polubienia mnie na Facebooku lub google+, dziękuję za odwiedziny :-)

 
Share:

4 komentarze

Kalejdoskop Renaty pisze...

Dziękuję bardzo :-)

Pozdrawiam serdecznie

Renata

Agnieszka Zielińska pisze...

Czy są tam jakieś tropy literackie? Chętnie bym się wybrała.

Kalejdoskop Renaty pisze...

W Genui odbywa się w czerwcu festiwal poetycki - http://www.festivalpoesia.org/
Organizowane są spacery literackie(po włosku) w ciągu których czytane są wiersze, które mają coś wspólnego z Genuą.
W Genui mieszkali ważni poeci tacy jak Giorgio Caproni i Eugenio Montale. W Cinque Terre istnieje park literacki Eugenio Montale.

Pozdrawiam serdecznie

Renata

Mariposa w drodze pisze...

Spotkałam się z Fabrizią w czasie minionych wakacji. Świetna Kobieta! Z dużą wiedzą i umiejętnością opowiadania. Pięknie mówi po polsku! I oczywiście zaprowadziła na pyszną focaccię:) Warto skorzystać z jej oferty! Pozdrawiam!

Kalejdoskop Renaty