28 grudnia 2014

Co to jest topinambur ?

Dziś mam zamiar opisać Wam o topinamburze, bo w przyszłości będzie wiele przepisów z udziałem tego warzywa.

Topinambur to nic innego jak słonecznik bulwiasty, czyli Helianthus tuberosus. Należy do rodziny Astrowatych (Asteraceae).
Często mylony z normalnym słonecznikiem, ponieważ jego kwiaty też są żółte, ale mniejsze.
Wywodzi się od nazwy plemienia Indian (Topinamboore), przez których był uprawiany, żyjących kiedyś na terenach Ameryki Północnej.
Roślina z czasem została przywieziona do Europy, a następnie trafiła w XX wieku do Polski.
We Francji topinambur określany jest mianem ziemnej gruszki, zaś we Włoszech nazywają go jerozolimskim karczochem.
Topinambur wytwarza podziemne bulwy, które są jadalne.
Warzywo jest wciąż mało znane w Polsce, a szkoda... ... bo niezwykle smaczne.
Roślina posiada szereg cennych własności zdrowotnych, szczególnie dla cukrzyków.
Jest naturalnym środkiem kontrolującym cukrzycę i stężenia cukru we krwi, pomaga również w odchudzania i zmniejsza retencję wody w organizmie.
Zawiera dużą zawartość inuliny, dobrze rozpuszczalny błonnik który równoważy florę jelitową, witaminy A i B, żelazo, potas, a dzięki zawartości błonnika rozpuszczalnego, posiada bardzo mało kalorii. Roślina nie zawiera cholesterolu!
Tak więc, jeśli spożywany jest bez ciężkich sosów, jest warzywem idealnym w dietach odchudzających i walce z zatrzymywaniem wody.
Topinambur ma słodki, lekko orzechowy smak, podobny do orzechów brazylijskich lub karczochów.

Wbrew pozorom można z niego przygotować wiele przepisów kulinarnych.
Bulwy nadają się świetnie do duszenia we własnym sosie, gotowania, smażenia, do zup, sałatek, mogą być składnikiem musów zimowych(jabłkowych i gruszowych) i wszelkich innych potraw. Można spożywać na surowo, warto wiedzieć jednak, że sok z bulw działa przeczyszczająco.
Polecam też dodać plasterek wkrojony do herbaty, lepszy niż cytryna.
Przed jedzeniem warto pomoczyć go dłużej w zimnej wodzie z dodatkiem soku z cytryny, by doprowadzić do hydrolizy kłopotliwych oligosacharydów.
Podczas gotowania należy uważać, by nie przesadzić i nie zamienić warzywa w papkę.
Topinambur gotujemy na małym ogniu i krótko, nie więcej niż 10 min.
We Włoszech jest to bardzo ceniona roślina. Nie dość, że jej właściwości odżywcze są wysokie to jeszcze jest ona zdrowa i smaczna.
W najbliższym czasie znajdziecie u mnie wiele przepisów z udziałem topinamburu.


Zapraszam do polubienia mnie na Facebooku lub google+, dziękuję za odwiedziny :-) 
 

2 komentarze:

  1. Ciekawi mnie od dawna, czekam na przepisy z topinamburem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. próbowałam jest naprawdę dobry,ja mam na tyle dobrze,że rośnie nie daleko :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.
Cieszę się, że tu jesteś :-)
Jeszcze bardziej się ucieszę, jeśli zostawiasz ślad po sobie.